ایده؛ هفت عنصر اساسی برای ماندگار شدن داستان، نمایشنامه و فیلمنامه
نویسنده: اریک بورک
مترجم: محسن یاوری
تهران - انتشارات نیماژ - چاپ ۱ - ۱۴۰۰
تعداد صفحات: ۱۵۱
اریک بورک یکی از فیلمنامه نویسان موفق این روزها در آمریکاست که تا به حال برندۀ دو جایزۀ امی و دو جایزۀ گلدن گلوب شده است. او کارش را در هالیوود به عنوان دستیار تام هنکس آغاز کرد و اندک اندک به پیشرفت های بیشتری در این حرفه رسید. در کتاب ایده، بورک فارغ از پرداختن به یک قالب مشخص و منفرد به هفت عنصر اصلی مؤثر در تمامی شکل های نوشتاری از قبیل داستان، نمایشنامه و فیلمنامه می پردازد که موجبات موفقیت او را فراهم کرده است. کتاب به زبانی ساده و همه فهم نوشته شده و ترجمۀ محسن یاوری نیز همانند متن کتاب روشن و با عباراتی ساده انجام گرفته است. این کتاب اخیراً منتشر شده و مطمئناً تا یکی دو سال دیگر جایگاه خود را در بین داستان نویسان و اهالی تئاتر و سینما در ایران باز خواهد کرد. کتابی موجز و کاربردی که فهم مطالب آن و به کار بردنشان می تواند برای فعالان این رشته ها بسیار مفید و یاری رساننده باشد.
سطرهایی از کتاب:
پرفروشترین داستانها آنهایی هستند که در قلب ایدههایشان قلابهای مفهومی جذاب و نو وجود دارد یا رویکردی جدید را در ژانری خاص ارائه میدهند. به عبارتی آنها درباره چیزی هستند که ما قبلا عین آن را ندیدهایم یا نخواندهایم. آنها چیز جدیدی را اضافه میکنند یا کارها را با روشی جدید انجام میدهند که باعث برجسته شدنشان میشود. در عین حال این داستانها برخی از ساختارها و قراردادهای داستان نویسی و ژانر را رعایت میکنند که برای جلب توجه و تعامل مخاطبان ضروری است. اگر این قراردادها و ساختارها به بهانه بدیع بودن اثر کاملاً نادیده گرفته شوند، اوضاع به سرعت به سمت متلاشی شدن پیش میرود. این عملی زیرکانه است که نویسنده متوجه باشد کدام یک از عناصر سنتی داستان نویسی را نباید کنار بگذارد و با کدام یک میتواند برای ایجاد نوآوری در داستان بازی کند.
کتاب نما...برچسب : نویسنده : ketab60o بازدید : 68